Facebook名片

2013年5月13日 星期一

Episode Eleven

Sales Team 係一個好特別既「組織」。同一team既同事,既係工作夥伴,但同時亦都係鬥到你死我活既競爭對手。響裡面,同事之間既關係,好多時都好微妙。

做Sales,有時好講運氣既。好運既時候,啲生意係會自動自覺送上嚟俾你,你有時甚至會應接不下。但唔好運既時候,任憑你幾努力,甚至不斷cold call不停掃樓,你就硬係冇辦法搶到一單生意返嚟。有啲管理Sales Team既Management,成日話只要你「勤力」,你係一定會做到數的。老實講,我覺得呢個係我響商業社生生存多年,聽過其中一個最荒謬既大話。事實上,有無數非常勤力既Sales,係不斷meet唔到quota,最終無奈離開呢一行的。

「勤力」大概不可能為Sales帶來成功,但有一樣嘢,我認為一定冇錯,就係交多幾個朋友。Sales Team裡面,大家其實都知道,今日我條數好賺錢多,下個月運氣一轉,我就可能霉到要咬老底。咬一個半個月老底,慳慳地都還可以勉強捱得過去,但連續幾個月唔到quota,你個飯碗,就唔穩陣了。所以sales之間,有時都要守望相助一下。你今個月仲差一張半張單先夠quota交差?ok,今個月我運氣好,有單剩,咁我就射住張單俾你今個月過關先啦。張單表面上條入咗你數,我同你背後啲錢點拆,私底下慢慢計啦。總之,俾你今個月過咗骨先算。

果陣,Charles同我,經常都互相「射單」。今日你救我一次,下個月可能又輪到我救番你。大家盡量「幫幫手」,keep住齊齊meet quota,彼此間既「友誼」,亦都係咁樣慢慢培養出嚟。

果陣時,跟我同Charles一齊常常「守望相助」既「盟友」,仲有一個叫做「德哥」。德哥年幾比我大上差不多五年,屋企裡面有一對仔女正在讀小學,仲有一個長期病患既媽媽要照顧,可想而知,家庭負擔其實幾重的。

德哥係個典型既「勤力型」Sales,Cold Call、掃樓,佢個個月都會做。任何一個既機會,佢都一定唔會放過,落足力去follow每一個lead。但係佢啲數,其實都係一般啦,總係浮浮沉沉。偶然一個月會做得唔錯,但係到下個月,可能又要靠Charles同我射佢一、兩張單嚟吊住條命。

好多人話,Sales係一行多勞多得既行業。我對呢個講法,其實幾保留。事實上,同社會上好多情況都好相似,Sales其實係一行「先來者著數」既行業,至於果啲「後來者」,即使付出幾多努力,都好難追上「前人」既成績。點解咁講?以我地做corporate sales為例,香港其實係一個唔係好大既城市。縱使商業機構眾多,但真正能夠長期俾到生意你既公司,其實寥寥可數。能夠有本事企得穩唔俾人炒既Sales,通常手上必定會有三兩個剛才所講既大客,定期為你落單。就係呢啲咁stable既單,令到呢班Sales能夠期期都到數,每個月都穩賺理想既佣金收入。

問題係,呢班Sales揸住呢啲客,除非逼不得已,否則佢地係一定唔會將呢啲客仔放出嚟既。新入行既Sales,由於根本冇機會可以掂到呢類客人,佢地就只可以向市場上面,仲未有人「mark」咗既公司埋手,而呢啲公司,通常都唔會係咩大機構,就算今個月俾到些少生意你,下次再有機會俾生意你做,可能已經係三、五年後既事了。新入行既Sales,欠缺大客做後盾,作為穩定收入既來源,面對每個月俾人無情地去捽數,自然唔容易捱。後來我發現好多公司既Sales Team其實都有類似既生態出現:幾個老鬼top sales,揸住幾個超級大客響手上,收入既理想又穩定。呢幾個老鬼sales因為上咗神檯,查實唔駛點做,勤力就一定冇佢地份,但每個月收入最高既員工,佢地卻一定入圍。由於收入理想,佢地閒閒地會響公司做番十年八載,好穩定的。但另一方面,同一條Sales Team裡面,又必定會有一班新嚟既年輕Sales。佢地每日都努力搵客,但因為大客永遠唔會到佢地手既關係,佢地搵來搵去,都只係啲魚毛般既客仔。偶然可能俾佢地撞到一單半單比較似樣既生意,但絕大部份既時候,佢地都好似德哥一樣,浮浮沉沉,徘徊於到數與唔到數之間。呢班新入行既Sales,因為成日meet唔到quota,於是時不時就會「被逼」轉工,由一個行家,轉去另一個行家,又再轉去另一個行家…直至有一日,轉無可轉,最後唯有轉行,從此脫離Sales呢一行。坦白講,其實幾悲哀的。

*****

講遠咗了。

初初做Sales頭半年,除咗頭一個月要咬老底之外,收入都係穩步上揚的。我當時還以為,我既事業,應該真係出現咗啲曙光了。但係半年之後,科網既熱潮開始續逐散去,外圍經濟又唔掂,再加埋阿董生話,八萬五忽然「唔存在」了。香港既經濟環境,其實係越黎越麻麻的。

經濟唔好,Sales既收入自然差。企業要cut spending,IT項目既開支必然係首當其衝。頭半年既「風光」日子,好快就煙消雲散,咬老底既月份,亦時不時就出現。如果唔係靠住Charles同德哥,一齊「互相扶持」,大家份工,可能真係保唔住的。

「橋,月尾有冇單剩呀?今個月差兩張先夠quota呀…」食飯既時候,德哥苦惱地說:「上個月我已經meet唔到,阿頭話今個月再meet唔到,真係炒魷架啦。」

「Sorry呀德哥,我自己都唔夠單。」我搖了搖頭:「今個月我都咬老底咋,幫你唔到。」

「哈哈,我成個月得一張單。」Charles苦笑:「一張單同零張單,都一樣係俾阿頭『小』到上天花架啦,冇分別嘅。我射我果張單俾你啦德哥。」

「你講真?」德哥有點顎然:「Charles,咁點得呀?唔好意思架喎。大家一場兄弟,你自己都唔夠數,我唔想拎你呢啲著數呀,我過意唔去架。」

「客咩氣丫德哥!」Charles笑了笑:「下個禮拜聖誕啦。年尾流流邊有客會同你開單吖。你屋企負擔重呀,你唔食你啲細路都要食啦。我單身寡仔,我冇所謂呀。」

「同埋呢…」Charles飲了一口咖啡:「我查實諗住遞信唔撈了。」

其實也難怪,市道唔好,做Sales越嚟越搵唔到食,這樣既環境,自然會令一部份既行內人選擇離開。德哥同我都追問Charles劈炮唔撈,跟住有乜打算。Charles總係答得支支吾吾。不過果陣德哥同我,都正正為咗當月條數煩惱不已,所以都無暇向Charles追問了。

*****

果年既聖誕節,係咁多年嚟其中一個我過得最唔安落既聖誕。

Charles遞信辭職,循例要響公司坐多兩個禮拜至可以走人。聖誕長假期前既「捽數」大會,阿頭響知道Charles辭職了,就連數也懶得向佢捽。之前預計,因為「零開單」而被阿頭「小到上天花」的場面,自然亦冇出現。

這天既捽數會開了近十分鐘,我還未見到德哥蹤影。德哥份人好少遲到的,我推了一推坐響我隔離既Charles:「德哥去咗邊?」

Charles聳了聳肩。

時間一分一秒地過去,除了已經遞咗辭職信既Charles外,我們每一個Sales,都輪流被阿頭「捽」了一round。捽數通常都只係鬧你冇Q用,又唔俾心機搵新客,再兇下你,如果下個月再唔到數就亭炒諸如此類。老實講,呢種"motivation"既效果,好有限既遮,一個唔留神,仲可能會有反效果。即使到咗今時今日,我都依然覺得,要用到又鬧又嚇既手段去管理下屬既老細,通常都係冇乜料到的。

當阿頭捽完數之後,佢忽然話有事宣佈。

「今日想同大家講,嚟緊將會有兩個同事離開我地。第一個係Charles,早兩日佢同我辭咗職嘞,呢個消息,我諗你地可能知得仲早過我。一場同事,我響度祝Charles前程錦繡吧。」

「第二個,係德哥。」阿頭說話時停了一停:「發生咗某啲事情,公司決定同德哥即時終止僱傭關係,所以大家唔會再見到德哥返工了。」

我跟Charles互相望了一眼,心諗:「發生咩事?」

德哥今個月唔夠數,呢樣嘢Charles同我一早就知。但係做唔夠quota,都唔應該係乜嘢大件事到,要即炒下話?今朝返嚟既時候,德哥個位啲雜物仲放晒響度,好明顯德哥自己係唔expect佢會響一個咁既狀況底下被人炒魷的。

搞咩呀大佬?

Click here to add 米梓橋 on your Facebook

3 則留言:

  1. "講遠咗了" <- 甘先好, 男人的愛情就是老婆同工作, 兩個缺一不可, 冇講遠咗

    回覆刪除